ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΑΡΧΕΤΥΠΑ

                                       ( Από την "Προσωπική Μέθοδο Αυτογνωσίας -της Μαίρης Μάκρα )

                                                           


                                                                            Η ΨΥΧΗ- και ο ΈΡΩΤΑΣ

                                                                           Μύθος & Αποσυμβολισμός

Η Ψυχή ήταν μια γοητευτική πριγκίπισσα. Η θεά Αφροδίτη ζήλεψε την ομορφιά της και παρακίνησε  τον γιό  της  Έρωτα να  την  αποπλανήσει. Τον ανάγκασε, όμως,  πρώτα  να μεταμορφωθεί σε άνδρα χυδαίο, άσχημο και διεστραμμένο, για να μη γνωρίσει η Ψυχή κοντά του την ομορφιά του έρωτα.

 Ο χυδαίος Έρωτας έκλεισε την Ψυχή σε ένα παλάτι και την επισκεπτόταν κάθε νύχτα. 

Της απαγόρευε να τον κοιτάξει στο φως, γιατί φοβόταν πως θα του φύγει, αντικρύζοντας την αποτρόπαιη όψη του. Μέσα στο σκοτάδι μεθούσε τις αισθήσεις της μόνο με την επαφή. Η Ψυχή, μόνο με τη φαντασία της να οργιάζει, είχε πεισθεί, ότι αυτός είναι ο έρωτας: 

                                                     Οι αισθήσεις δεμένες με την λαγνεία.

Μα κάποια στιγμή αποφάσισε ν΄ανάψει έναν δαυλό και να δει τον αγαπημένο της  μέσα στο φως. Και τότε τρόμαξε!

Κατάλαβε ότι αυτός ο άνδρας ήταν ο Έρωτας ( δίπλα του ήταν ακουμπισμένα τα βέλη του) αλλά ήταν φρικτός.

Ήταν, λοιπόν, σκλάβα μιας αυταπάτης; Και ζήτησε τη βοήθεια της Αφροδίτης, για να γνωρίσει την αληθινή μορφή του έρωτα. Η θεά, αφού πρώτα ξέσπασε πάνω της την οργή της, της επέτρεψε να γνωρίσει την αληθινή μορφή του Έρωτα, μόνο αν  θα περνούσε από δύσκολα στάδια δοκιμασίας, μέσα από τα οποία θα γνώριζε:

- Τον Πόνο!

- Την Υπομονή!

- Την Θυσία !

Σ΄αυτές τις δοκιμασίες την βοήθησε η Ήρα και η πριγκίπισσα Ψυχή τα κατάφερε. Τότε ήρθε πάλι κοντά της ο θεός Έρωτα με την θεϊκή ομορφιά του και την πήρε μαζί του για πάντα.

*

                                                 ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ  ΓΕΝΙΚΑ

Ο Έρωτας , έλκει τα άτομα και ανάλογα με το πού και πώς χρησιμοποιούν αυτή την τεράστια ελκτική=μαγνητική δύναμη του σύμπαντος , μπορεί να τα οδηγήσει :

1)- Σε δημιουργικούς δρόμους, όπου με την δύναμη της δημιουργικής φαντασία θα ολοκληρώσουν κάποιο έργο , το οποίο  θα γεμίσει τη ζωή τους με  ευδαιμονία.

    ή

 2) Σε δρόμους σεξουαλικής απόλαυσης και σαρκικής ηδονής.

  Στην δεύτερη περίπτωση μια τεράστια δύναμη του σύμπαντος υποβαθμίζεται και χρησιμοποιείται μόνο για την ικανοποίηση του ενστίκτου. Το αποτέλεσμα είναι, ένα τεράστιο ανικανοποίητο να γεμίζει την ψυχή του ανθρώπου και ο ίδιος να ασφυκτιά μέσα σε αγωνιώδεις αναζητήσεις , αποκλειστικά και μόνο για σαρκικές ηδονές.

                                                                      ****

          ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΛΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗ


 Ο  μύθος  "  Ψυχή " συμβολίζει την γυναίκα που φέρει στην ψυχή της  τα αρχετυπικά γνωρίσματα της  Ψυχής του  μύθου! Στον αποσυμβολισμό θα την ονομάζουμε " Γυναίκα-Ψυχή" .

Η "Γυναίκα-Ψυχή", ως εξελιγμένη ψυχικά ύπαρξη :

- Θα προχωράει στη ζωή της στηριζόμενη, με εμπιστοσύνη, στην εσωτερική της ποιότητα και δύναμη.

- Θα έχει την γενναιότητα να αντικρύζει τόσο τις αρνητικές πλευρές του χαρακτήρα της  όσο και τις  άριστες. Έτσι θα  οδηγηθεί στο φωτεινό μονοπάτι της αυτοβελτίωσης και θα γνωρίσει τον ολοκληρωμένο εαυτό της.

- Θα αποκτήσει την ικανότητα να υπερβαίνει "αυτό που συνήθως γίνεται"- σύμφωνα με τα κατεστημένα πρότυπα της κοινωνίας - και να καταφέρνει εκείνο που για τους πολλούς φαντάζει ως ακατόρθωτο.

- Να δέχεται τις προκλήσεις της ζωής, να τις αντιμετωπίζει με γενναιότητα και να συγκεντρώνει πολύτιμες εμπειρίες.

- Θα βιώνει σε βάθος όλα τα συναισθήματα ( δεν τα αποφεύγει, αλλά ούτε τα σπαταλάει μέσα σε φλυαρία). Κι αυτά, μέσα στην γόνιμη σιωπή, γίνονται ωκεανός δημιουργικής ενέργειας, που θα φέρνουν τη χαρά στη ζωή της.

Κι  όλα αυτά  γιατί , αυτό που την κινητοποιεί  είναι η ΔΗΜΙΟΥΡΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ 

και  είναι ερωτευμένη με ό,τι επιλέγει να  δημιουργήσει. Δεν  στοχεύει στο προσωπικό της συμφέρον, όπως  χρήματα, εξασφάλιση,καταξίωση,φήμη κ.α.


                                                                    ** *

- Ως ελλειπής, ανώριμη προσωπικότητα, η " Γυναίκα-Ψυχή", θα εκδηλώσε τα δυνατά της στοιχεία:

                                                            ΑΡΝΗΤΙΚΑ

 Θα παρασυρθεί από το ψέμα που επικρατεί στο αποπνευματοποιημένο ποσοστό της σύγχρονης κοινωνίας και θα πιστέψει ότι: 

- Αγάπη είναι η ερωτική έλξη για κάποιο άτομο. 

-Έρωτας είναι μόνο η Λαγνεία.

-  Η Λαγνεία και η σάρκα πάνε μαζί.

Επομένως, θα πεισθεί, ότι Έρωτας είναι μόνο το να χορταίνει η σάρκα με απολαύσεις και θα καταλήξει να είναι "αχόρταγη" στις υλικές απολαύσεις όπως: 

 Στις διασκεδάσεις, στις ερωτικές  περιπέτειες και γενικά σε ανάγκες που ικανοποιούν μόνο τα χαμηλά ένστικτα και τα πάθη.

Μέσα σ΄αυτά ανήκει και η ασίγαστη επιθυμία να " φαίνεται",να "κυριαρχεί",να "ξεχωρίζει", όχι μέσα από τον όμορφο εαυτό της, με τις αρετές , τις αξίες και τα έργα της, αλλά μέσα από την ωραιοπάθεια και το πάθος για όσα χορταίνουν ηδονικά το σαρκίο της. Η ψυχή απουσιάζει και το ανικανοποίητο καραδοκεί.

Η γυναίκα αυτή θα βιώσει μεγάλες απογοητεύσεις και πολλή πόνο. Η παραίτηση και η απομόνωση ακολουθούν και απειλούν την ψυχική και σωματική της υγεία. Κι αυτό γιατί, μία ενεργειακή δύναμη μεγατόνων, όπως ο ΕΡΩΤΑΣ, δεν χωράει μόνο μέσα σε σαρκικές απο-

λαύσεις. Το σώμα αρωσταίνει όταν ασφυκτιά η ψυχή, γιατί ο άνθρωπος δεν είναι μόνο σάρκα, αλλά Σώμα+Ψυχή!

Σ΄αυτό το επίπεδο, όπου ο Έρωτας περιορίζεται στο ένστικτο, παρουσιάζεται η "άσχημη " μορφή του, μέσα στην οποία δεν έχει θέση η Αγάπη. Αντίθετα επικρατούν μόνο οι υλιστικές απόψεις κι έτσι συχνά ονομάζουμε:

"Αγάπη την Ιδιοτέλεια".  Την "Εμμονή" τη  λέμε "Έλξη".  Την  "Παραπλάνηση"  την θεωρούμε "Αλήθεια"  και την "Ελλειψη Διάκρισης",  ενώ είναι Ανοησία, την  ονομάζουμε  "Άποψη"

Όταν "ανάψει ο δαυλός"- όπως λέει ο μύθος- θα δούμε καθαρά την Θεϊκή μορφή του Έρωτα, όπως έγινε και με την πριγκίπισσα του μύθου.

 " Άναψε τον δαυλό!", γράφει ο Λατίνος συγγραφέας του μύθου,  Απουλλήιος και εννοεί:                                "Απέκτησε διαύγεια πνεύματος και διακρίνει το σωστό από την πλάνη". 

 Η διαύγεια πνεύματος δεν χαρίζεται, αλλά την αποκτά ο άνθρωπος μέσα από προσωπική προσπάθεια και δρόμο αυτογνωσίας! Γι΄αυτό και στον μύθο διαβάζουμε, ότι ,

 " Η Ψυχή πέρασε από δοκιμασίες , μέχρι να φθάσει να γνωρίσει την ομορφιά του Έρωτα".

 Δηλαδή, γνώρισε τον Πόνο και τον άντεξε. Έμαθε την Υπομονή και γαλήνεψε.

Κι όταν Θυσίασε κομμάτια από τον εαυτό της ή τη ζωή της ( αντιλήψεις, νοοτροπίες, διευκολύνσεις, μικροσυμφέροντα,κ.α.) τότε συνάντησε την ουράνια  μορφή του Έρωτα, που της γέμισε με ομορφιά τη ζωή!

                                                                           *******

Ο Έρωτας, λοιπόν, είναι αυτός που λείπει συχνά από τη ζωή μας.

 Όχι η σεξουαλική ικανοποίηση.

 Ο Έρωτας ως δημιουργική δύναμη, που θα μας ανοίξει νέους δρόμους και θα γεμίσει τη ζωή μας με αστείρευτη χαρά. Και τότε, ίσως να δούμε και να ζήσουμε τον σαρκικό έρωτα με την πραγματική του μορφή και να χορτάσει με την ομορφιά του  το κορμί μας και την ψυχή μας μαζί!

Όσο τον αναζητάμε μόνο μέσω ικανοποίησης του ενστίκτου, μας προσφέρει μόνο την εκτόνωση κάποιας έντασης ή διέγερσης. ΄Στην περίπτωση αυτή τον υποβαθμίζουμε , τον αδικούμε  και στερούμαστε  πολλά  από τα  δώρα που έχει να μας προσφέρει!

                                                                                 *********************

" ΘΕΑ  ΑΘΗΝΑ"

                                                             

Μία από τις σημαντικότερες θεές του ελληνικού δωδεκάθεου. Πατέρας της είναι ο Δίας και   μητέρα της η Μήτη.

Η γέννησή της έγινε με πολύ πρωτότυπο τρόπο. Ο Δίας κατάπιε τη Μήτη, μαζί με το παιδί που είχε στα σπλάχνα της, γιατί μια προφητεία είχε πει ότι ο γιος που θα γεννιόταν μετά την Αθηνά θα τον εκθρόνιζε. Όταν ήρθε η ώρα της γέννησης αναγκάστηκαν να φωνάξουν τον Ήφαιστο. Αυτός με ένα τσεκούρι άνοιξε το κρανίο του Δία, απ' όπου ξεπετάχτηκε η Αθηνά.

Οι ιδιότητες της θεάς μπορούν να χωριστούν σε δύο μεγάλες κατηγορίες : α) σε κείνες που την παρουσίαζαν σαν θεά του πολέμου και  β) σ ΄εκείνες που την παρουσιάζουν σαν θεά των ειρηνικών τεχνών και γενικά του πολιτισμού. Ο πολεμικός της χαρακτήρας φαίνεται ότι είναι παλιότερος. 

Ήταν λοιπόν θεά του πολέμου, γι' αυτό φορούσε περικεφαλαία και την αιγίδα. Επίσης κρατούσε δόρυ και ασπίδα. Στις μάχες των ανθρώπων έπαιρνε μέρος και βοηθούσε τους ήρωες. Ήταν και θεά της μουσικής που έχει πολεμικό χαρακτήρα. Δίδαξε στους ανθρώπους να δαμάζουν τα άλογα και να ναυπηγούν πλοία.

Ενώ όμως υπήρξε θεά του πολέμου, παράλληλα ήταν και θεά της ειρήνης. Έφερνε λοιπόν την ευτυχία στους θνητούς και προστάτευε τις πόλεις τους, ιδίως την Αττική. Για να γίνει η προστάτιδα της Αττική πρόσφερε σαν δώρο το δέντρο της ελιάς, ενώ ο Ποσειδώνας που τη διεκδικούσε επίσης, είχε προσφέρει το άλογο. Γι' αυτόν το λόγο η ελιά ήταν το ιερό και αγαπημένο της δέντρο. Μαζί με την ειρήνη χάριζε στους ανθρώπους και τα αγαθά, που προέρχονται απ' αυτήν, όπως την φρονιμάδα στην πολιτική και  την ευγλωττία στους ρήτορες.

Ίδρυσε τον Άρειο Πάγο, που ήταν δικαστήριο, και θέσπισε του πρώτους νόμους. Αγρυπνούσε για την τήρηση των νόμων και για τη δικαιοσύνη. Η Αθηνά δεν παντρεύτηκε ποτέ της. Έζησε πάντοτε σαν παρθένα. Γι' αυτό και οι Αθηναίοι της αφιέρωσαν τον Παρθενώνα. Προς τιμήν της τελούνταν πολλές γιορτές. Η σπουδαιότερη ήταν τα Παναθήναια.

**

                                                                                  ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ

ΓΕΝΙΚΑ : Συμβολίζει την δυνατή και θαρραλέα γυναίκα.. Γεμάτη ζωντάνια, περνάει εύκολα στη δράση. Όλη της η ύπαρξη "βροντοφωνάζει" , ότι η γυναίκα αυτή είναι ικανή να προστατεύει τον εαυτό της, να πετυχαίνει τους στόχους της  και να διεκδικεί την ελευθερία της. Σύμβολο του φεμινιστικού αγώνα, η Αθηνά αντιπροσωπεύει το πρότυπο  της γυναίκας που δεν επιτρέπει στον άνδρα να την υποτάξει.

                                                                 ***

                    ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΛΩΝ ΣΤΗ ΘΕΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗ


- "ΦΟΡΑΕΙ ΘΩΡΑΚΑ"= ΄Εχει την ικανότητα να προστατεύεται από τον πόνο, που προκαλούν οι συναισθηματισμοί. "Θωρακισμένη", λοιπόν, από συναισθηματικές αδυναμίες, δεν καθυστερεί στις αποφάσεις της κι αυτό την κάνει αποτελεσματική.

- "ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΜΕ ΠΑΡΘΕΝΟΓΕΝΝΕΣΗ"= Έχει την τάση για απόλυτη ελευθερία, ανεξαρτησία και στηρίζεται πολύ στον δυνατό της Νου. Η ικανότητά της να εκλογικεύει τα πάντα είναι η μεγάλη της βοήθεια στις δυσκολίες της ζωής.

- "ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΠΑΤΕΡΑ"= Είναι σαν να γεννήθηκε αυτόνομη και έτοιμη για αγώνα. Ως εκ τούτου, δεν επιτρέπει στον εαυτό της να υποταχθεί στον άνδρα.

- " ΕΙΝΑΙ ΘΕΑ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ"= Διαθέτει δύναμη του Νου, προσόν που θεωρήθηκε προνόμιο του αρσενικού.

- "ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΠΟΛΕΜΙΚΑ ΣΥΝΒΟΛΑ( θώρακα, περικεφαλαία, δόρυ, λόγχη, αδράχτι)= Είναι πολεμίστρια και διακρίνεται, όχι μόνο για τη σοφίας της, αλλά και για την στρατηγική της . Επίσης είναι θεά των τεχνών, της αγνότητας, ου κάλλους( εσωτερικής και εξωτερικής ομορφιάς) και προστάτιδα των γενναίων. Δεν ασχολείται με αδύναμα άτομα που βολεύονται στις πλάτες των άλλων.

***

                   ΑΠΟΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΛΩΝ ΣΤΗΝ ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗ


- "ΦΟΡΑΕΙ ΘΩΡΑΚΑ"=΄Έχει στάση άμυνας απέναντι στους ανθρώπους και στις σχέσεις της κρατάει αποστάσεις. Οι Σχέσεις, όμως, μαζί με τον Πόνο και την Εμπειρία, που προσφέρουν στον άνθρωπο, οδηγούν στη Μεταμόρφωσή του. Τότε μόνο μία  "γυναίκα- Αθηνά" μπορεί να αποκτήσει Ευαισθησία και Κατανόηση. Διαφορετικά είναι  ένα άτομο με "ψυχικά κενά", που θα φέρουν αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή της και ιδιαίτερα στις σχέσεις της.

-"ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΜΕ ΠΑΡΘΕΝΟΓΕΝΝΕΣΗ"= Έχει αποκλείσει το άλλο φύλλο από τη ζωή της. Οι σχέσεις την τρομάζουν, αλλά δεν το γνωρίζει ή δεν το παραδέχεται. Υιοθετώντας κάποια συμπεριφορά. π.χ."Αυταρχισμό", " Αυστηρλοτητα".κρύβει τον φόβο της (για τις σχέσεις) πίσω από τον αναμφισβήτητο δυναμισμό της.

-"ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΔΥΝΑΤΟ ΝΟΥ"= Πράγματι διαθέτει σοφία,αλλά την οδηγεί στο να γίνεται αδέκαστος κριτής των άλλων, που πάντα " κάνουν λάθος" , κατά την άποψή της. Αυτό γίνεται δικαιολογία για τη δική της φυγή από τις σχέσεις.

- " ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΣΥΜΒΟΛΑ ΠΟΛΕΜΟΥ ( λόγχη κ.λ.π.)"= Διακρίνεται για την στρατηγική της ικανότητα και την μαχητικότητα, αλλά δυστυχώς δεν εκφράζει συναίσθημα κι αυτό αφήνει κενά στις σχέσεις της.  Επειδή το συναίσθημα είναι ουσιαστικής σημασίας για την ισορροπία του ανθρώπου, η "Γυναίκα-Αθηνά" θα το αναζητήσει: Είτε σε ομοφυλόφιλο αρσενικό, όπου υπερτερεί το συναίσθημα, είτε σε υπερβολικά βαθύ δεσμό  με τη μητέρα της, που οδηγεί σε εξάρτηση. Στην υπερβολή του αυτό το ψυχικό φαινόμενο, είναι πολύ πιθανό, να οδηγήσει το κορίτσι σε ομοφυλοφιλία, επειδή ακριβώς του  λείπει το συναίσθημα, που μόνο μία γυναίκα μπορεί να το δώσει.

                                                                                 *****

'Οπως είδαμε, τα ιδιαίτερα  στοιχεία της  ΑΘΗΝΑΣ, ως ψυχικές ιδιότητες στοιχεία μιας γυναίκας, εκδηλώνονται στην  ανώτερη ποιότητά τους (ΘΕΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ)  ή στην κατώτερη ποιότητά τους    ( ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ) . Η ποιότητα στην οποία θα εκδηλωθούν, εξαρτάται  από το επίπεδο  ψυχικής εξέλιξης μιας  "Γυναίκας- Αθηνάς". Και το επίπεδο "ψυχικής εξέλιξης" δεν μετριέται με το πόσες γνώσεις (επιστημονικές,  ψυχολογίας ή αυτοβελτίωσης) έχουμε ή   πόσες ασκήσεις αυτοβελτίωσεις γνωρίζουμε και εφαρμόζουμε  ή πόσο  καλή συμπεριφορά επιδεικνύουμε μέσα στις συναναστροφές μας. Το επίπεδο ψυχικής μας εξέλιξης μετριέται με το " πόσο η προσωπικότητά μας  ακτινοβολεί τις αρετές της ψυχής μας ". Με άλλα λόγια, με το πόσο καλύτεροι άνθρωποι έχουμε γίνει και όχι με το πόσα καταφέραμε να έχουμε και να κατέχουμε π.χ. υλικά αγαθά, τίτλους, αξιώματα, κοινωνικές διακρίσεις ,κ.λ.π.. Μέσα από αυτά "ξεχωρίζουμε" σε υλικά αποκτήματα και όχι σε ποιότητα από τους συνανθρώπους μας. 

                                                                     ****

-Προσθέτουμε λίγα λόγια από το βιβλίο: Η ΨΥΧΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ- του Aldo Carotenuto

" Η Αθηνά, όπως είδαμε, αποφεύγει κάθε συναισθηματική εμπλοκή. Αυτό είναι η χειρότερη πράξη που  μπορούμε να διαπράξουμε εις βάρος του εαυτού μας, διότι χωρίς την εμπλοκή με τον άλλο είμαστε σαν  λίμνη χωρίς υπόγειες πηγές. Κι όταν δεν υπάρχουν υπόγειες πηγές που τροφοδοτούν τη λίμνη με νερό  τότε εκείνη στερεύει, χάνεται.Έτσι και η αίσθηση της ταυτότητας για να χτιστεί και να δυναμώσει  χρειάζεται τη σταθερή αναμέτρηση με τους άλλους."

Οι εικόνες παρέχονται από το Pexels
Υλοποιήθηκε από τη Webnode Cookies
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα!